OFERTA SZKOLENIA
wLesie.edu.pl. Justyna Haładaj, Witold Ciechanowicz
Współczesna edukacja leśna w kontekście dialogu społecznego
– vademecum edukatora leśnego.
Szanowni Państwo,
szkolenie jest odpowiedzią na wyzwania i wymagania stawiane nadleśniczym oraz pracownikom merytorycznym w kontekście Zarządzenia nr 111 DGLP z dn. 8 lutego 2024 w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa.
Przeszkolenie pracowników zapewni nadleśniczym sprawną i skuteczną realizację wymogów zawartych w Zarządzeniu a pracownikom sprawne poruszanie się w obszarach współczesnej edukacji leśnej oraz odpowiednie umiejętności edukacji różnorodnych grup społecznych w tym osób dorosłych.
Szkolenie przeznaczone jest dla:
- edukatorów zaczynających pracę
- doświadczonych edukatorów chcących podnieść swoje umiejętności
- pracowników terenowych, zaangażowanych w zadania edukacyjne
Szkolenie ma na celu:
- zwiększenie umiejętności w zakresie planowania zajęć edukacyjnych dla różnych grup wiekowych odbiorców edukacji leśnej
- skuteczne przekazywanie informacji i istotnych z punktu widzenia interesu Lasów Państwowych
- wzbogacenie warsztatu metodycznego edukatorów
- promocję lasu jako środowiska i narzędzia edukacji prowadzonej przez leśników
- zapoznanie się z aktualnymi kierunkami rozwoju edukacji leśnej oraz oczekiwaniami społecznymi w tym zakresie
- przyswojenie metody edukacji przez doświadczenie jako nowoczesnej formy edukacji leśnej
- nabycie umiejętności prowadzenia zajęć w terenie
Mocne strony szkolenia to:
- szkolenie prowadzone przez doświadczonych praktyków, mentorów, leśników-edukatorów znających do wewnątrz potrzeby edukatorów oraz specyfikę edukacji leśnej w Lasach Państwowych
- wyłącznie warsztatowa forma szkolenia jako odpowiedź na potrzeby osób szkolących
- efektywnie wykorzystany czas szkolenia
- zestaw gotowych rozwiązań
- praktyczne zajęcia w terenie
- kameralne grupy
- otwarty charakter szkolenia zapewnia możliwość poznania edukatorów
z nadleśnictw z całej Polski oraz wymianę doświadczeń i dobrych praktyk
Korzyści dla uczestników:
- kształtowanie umiejętności prowadzenia zajęć warsztatowych i pracy z grupą
- kształtowanie umiejętności umiejscowienia działalności gospodarczej Lasów Państwowych w szerszym kontekście (społecznym, gospodarczym, lokalnym i globalnym)
- kształtowanie umiejętności wyjaśniania trudnych i skomplikowanych zagadnień związanych z leśnictwem z wykorzystaniem zróżnicowanych metod i form edukacji
- podniesienie jakości prowadzonej edukacji leśnej poprzez pełniejsze zrozumienie potrzeb i ograniczeń percepcyjnych odbiorców przekazu edukacyjnego
- wprowadzenie aktualnych treści związanych z wyzwaniami współczesnego świata
do warsztatu edukatora leśnego - umiejętność opracowywania i modyfikacji scenariuszy zajęć dostosowanych
do aktualnych potrzeb nadleśnictw - zaczerpnięcie nowych pomysłów oraz wymiana doświadczeń.
- materiały szkoleniowe rozszerzające zagadnienia poruszane podczas szkolenia
Ilość godzin szkoleniowych: 17 godzin, Ilość trenerów : 2 trenerów
(kliknij strzałkę by rozwinąć, tu i dalej)
Program szkolenia
Dzień pierwszy | |
9:00 -10:00 | Powitanie, przedstawienie agendy szkolenia, spisanie “kontraktu” ( wspólnie przyjętych zasad panujących podczas szkolenia) icebreaker (ćwiczenie integrujące grupę), |
10:00 -10:10 | przerwa |
10:10 -11:10 | Skuteczny edukator leśny – jak nim zostać? |
11:10 -11:20 | przerwa |
11:20 -12:20 | Jak obrać cel edukacyjny? |
12:20 – 12:30 | przerwa |
12:30 -14:00 | Edukacja leśna – dla kogo? |
14:00 – 15:30 | przerwa obiadowa |
15:30 – 16:00 | Leśnik jako przewodnik po lesie |
16:00 -17:00 | Zajęcia w kontakcie z naturą jako istotna oferta edukacyjna. |
17:00-18:00 | Jak zostać terenowym bohaterem czyli edukacja terenowa. |
18:00 -19:00 | kolacja |
19:00 -20:00 | Dialog w edukacji czyli jak rozmawiać na trudne tematy (dla chętnych) |
Dzień drugi | |
9:00 – 9:30 | Powtórzenie i utrwalenie najważniejszych informacji |
9:30-10:00 | Edukacja dla Zrównoważonego Rozwoju – dlaczego warto? |
10:00 :10:10 | przerwa |
10:10 -11:00 | Jak edukować o leśnictwie? |
11:00-11:10 | przerwa |
11:10- 12:00 | Lokalny las w globalnym świecie. |
12:00-12:10 | przerwa |
12:10 – 12:40 | Gdzie w polskiej szkole jest miejsce na leśnictwo? |
12:40 -13:10 | Jak planować projekty edukacyjne? |
13:10 -14:00 | Warsztat podsumowujący – ewaluacja jako narzędzie samodoskonalenia. |
14:00 | obiad |
Opis prezentowanych treści i metod
Skuteczny edukator leśny – jak nim zostać?
Opis prezentowanych treści i metod
Skuteczny edukator leśny – jak nim zostać?
Podczas warsztatu uczestnicy pracują metodą mapy mentalnej i samodzielnie definiują cechy i umiejętności przydatne na stanowisku ds. edukacji leśnej. Następnie weryfikują wyniki swojej pracy z zawartością opracowanego przez Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych “Profilu edukatora leśnego” Mapa myśli to innowacyjny sposób przedstawiania niektórych zagadnień ułatwiający naukę. Ma na celu przyspieszyć pracę i dać lepszy efekt zapamiętania. Do tworzenia mapy myśli używa się rysunków i krótkich haseł. Mapa powinna być przejrzysta, czytelna, kolorowa, zwracająca uwagę na najważniejsze rzeczy, istotne dla twórcy.
Jak obrać cel edukacyjny?
Celem warsztatu jest zapoznanie uczestników z „sześcioma schodami pedagogicznej dojrzałości środowiskowej” Björna Helge Björnstada jako narzędzia do określenia celów edukacyjnych wymienionych w Zarządzenia nr 111 DGLP z dn. 8 lutego 2024 w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa. Kolejnym etapem jest nauczenie uczestników dopasowania tematów i metod pracy edukatora leśnego tak aby uczestnicy zajęć mogli osiągnąć poszczególne stopnie dojrzałości środowiskowej a co za tym idzie realizować zakładane cele edukacyjne.
Edukacja leśna dla kogo?
Opracowanie potrzeb i specyfiki grup odbiorców edukacji, interesariuszy Lasów Państwowych w obszarze oferty edukacyjnej z wykorzystaniem metod projektowania społecznego oraz indywidualizacji oferty. Podczas warsztatu uczestnicy poznają uniwersalną metodę pracy z osobami dorosłymi, zdobędą umiejętność nowoczesnego projektowania oferty edukacyjnej oraz poznają sposoby i narzędzia badania potrzeb interesariuszy Lasów Państwowych.
Leśnik jako przewodnik po lesie.
Podczas warsztatu uczestnicy zdobędą umiejętność planowania i organizacji bezpiecznego wyjścia w teren z grupami uczestników, poznają zakres odpowiedzialności edukatora.
Zajęcia w kontakcie z naturą jako istotna oferta edukacyjna
Praktyczne ćwiczenia, polegające na poznawaniu sposobów prowadzenia zajęć w naturze w duchu edukacji sensorycznej oraz relaksacji. Podczas warsztatu uczestnicy przećwiczą uniwersalne aktywności dostosowane do różnych grup wiekowych.
Jak zostać terenowym bohaterem czyli edukacja terenowa
Ćwiczenia praktyczne w obszarze edukacji terenowej, przygodowej z elementami etyki outdoorowej jako propozycja na zaangażowanie i zajęcia z nastolatkami.
Dialog w edukacji czyli jak rozmawiać na trudne temat
World Cafe to metoda służąca uporządkowaniu dyskusji – wymiany informacji
i pomysłów oraz określenia potrzeb i oczekiwań wszystkich zaangażowanych stron. Polega na jednoczesnej rozmowie o kilku aspektach danej kwestii (przypisanych do osobnych stolików) przez uczestników podzielonych na grupy;
Edukacja dla zrównoważonego rozwoju – dlaczego warto?
Celem warsztatu jest zapoznanie uczestników z genezą Zrównoważonego Rozwoju wraz z 17 celami ZR oraz ścisłe ich powiązanie z realizacją gospodarki leśnej. Dodatkową korzyścią dla uczestników warsztatu będzie zapoznanie się z metodami aktywizacji grupy podczas zajęć, tworzenia pomocy dydaktycznych i zapoznania się ze sposobami projektowania efektywnego procesu nauczania.
Gdzie w polskiej szkole jest miejsce na leśnictwo?
Omówienie usytuowania zagadnień edukacji leśnej w podstawach programowych na różnych poziomach kształcenia oraz w poszczególnych blokach przedmiotowych. Uczestnicy otrzymają wykaz tematów zajęć możliwych do realizacji zgodnie z podstawą programową w poszczególnych klasach szkół podstawowych oraz liceum w ramach nauczania przedmiotowego.
Lokalny las w globalnym świecie
Warsztat odpowiada na pytanie jak prowadzić edukację leśna w kontekście najbardziej palących problemów globalnych świata, zwłaszcza w kontekście edukacji klimatycznej, wymienianej w Zarządzeniu dot. wytycznych prowadzenia edukacji leśnej w LP. Warsztat wykorzystuje podstawowe narzędzia krytycznego myślenia.
Jak planować projekty edukacyjne?
Warsztat dotyczy współpracy w zespole. Odpowiada na pytania: jak szybko planować, jak wyjść z impasu z różnicy zdań, jak rozdzielać zadania? W ramach warsztatu proponujemy gotowe, przetestowanych rozwiązania.
Warsztat pt. Ewaluacja jako narzędzie samodoskonalenia.
Warsztat odpowiada na pytania: Dlaczego ewaluacja jest ważna? Co daje ewaluacja edukatorowi i dlaczego warto poświęcić na nią czas? Podczas warsztatu zaprezentujemy kilka bardzo szybkich metod ewaluacji dla różnych grup wiekowych.
Informacje praktyczne:
Szkolenie prowadzone jest przez 2 trenerów. Dzięki temu grupy warsztatowe są niewielkie, co zapewnia dobrą interakcję i kontakt trenera z edukatorami, dając wymierne rezultaty szkolenia.
Koszt: 1600 zł brutto za osobę.
Cena obejmuje przygotowanie i prowadzenie szkolenia, nocleg w pokojach 2 osobowych, pełne wyżywienie wraz z serwisem kawowym i uwzględnieniem specjalnych potrzeb żywieniowych a także dostęp do rozszerzonych materiałów poszkoleniowych oraz 3 darmowe konsultacje mentorskie dla każdej osoby uczestniczącej.
Termin: 18 -19 marca 2025 r. ( noclegi 17/18, 18/19 marca)
Miejsce: Leśny Zakład Doświadczalny SGGW w Rogowie, ul. Akademicka 20 95-063 Rogów
Udział: Aby wziąć udział w szkoleniu należy wysłać zgłoszenie zawierające imię nazwisko, nr kontaktowy uczestnika/uczestniczki oraz dane do faktury na adres kontakt@wlesie.edu.pl lub wypełnić formularz zgłoszenia na stronie wLesie.edu.pl a następnie dokonanie przedpłaty na podstawie faktury pro forma w terminie do 5 marca 2025 r.
Kontakt w sprawie szkolenia: Justyna Haładaj tel. 602 228 552,
Witold Ciechanowicz tel. 602 318 805
e-mail: kontakt@wlesie.edu.pl
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
Administratorem danych osobowych jest Witold Ciechanowicz, ul. Falista 22D/9, 81-553 Gdynia, 602 318 805, witek@wlesie.edu.pl Dane osobowe (imię, nazwisko, numer telefonu) podane w zgłoszeniu na szkolenie będą przetwarzane wyłącznie w celu organizacji szkolenia oraz kontaktu z uczestnikami. Podstawą prawną przetwarzania jest art. 6 ust. 1 lit. b RODO (realizacja umowy lub podjęcie działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy).
Dane będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji szkolenia oraz wymagany prawem okres archiwizacji.
Osoba zgłaszająca ma prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, a także do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych. W przypadku uznania, że przetwarzanie danych narusza przepisy RODO, przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do udziału w szkoleniu.
W razie pytań dotyczących przetwarzania danych osobowych prosimy o kontakt: witek@wlesie.edu.pl.
Zespół trenerski
Justyna Haładaj, leśniczka, absolwentka Wydziału Leśnego SGGW, równoległych studiów pedagogicznych na SGGW
, studiów podyplomowych “Edukacja Leśna” na Wydziale Leśnym Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, wiceprezeska Stowarzyszenia Edukatorów Leśnych, certyfikowana trenerka etyki outdoorowej, leśniczka z prawie 20 -letnim stażem pracy
w edukacji leśnej w Lasach Państwowych i doświadczeniem w obszarach społecznych funkcji lasu, edukacji oraz komunikacji. Współpracuje z Olsztyńskim Centrum Edukacji Ekologicznej
w zakresie projektów edukacyjnych oraz organizacji warsztatów dla nauczycieli. Interesują ją nowe trendy w relacjach człowiek -przyroda oraz komunikacja. Bycie w przyrodzie
i pokazywanie jej bez fikcji jest dla niej wartością samą w sobie. W edukacji przyrodniczej oraz edukacji dla zrównoważonego rozwoju widzi szansę rozwoju zarówno na poziomie indywidualnym jak również rozwoju społeczności.
Witold Ciechanowicz, leśnik, absolwent Wydziału Leśnego SGGW,
wieloletni edukator w ośrodku edukacyjnym Nadleśnictwa Gdańsk a następnie w Leśnym Ogrodzie Botanicznym Marszewo – Nadleśnictwo Gdańsk. Autor publikacji i artykułów z zakresu edukacji leśnej. Wykładowca studiów podyplomowych z zakresu edukacji leśnej na Wydziale Leśnym AR Kraków, prowadzący warsztaty i wykłady na wielu szkoleniach na szczeblu RDLP i DGLP
z zakresu edukacji leśnej. Certyfikowany przewodnik interpretacji dziedzictwa, ogólnoeuropejskiego stowarzyszenia Interpret Europe. Członek zespołu ds. tworzenia treści zarządzenia w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w LP. Laureat nagrody “Kamień milowy edukacji leśnej”, Rogów 2015. Współzałożyciel Stowarzyszenia Edukatorów Leśnych, autor bloga Namiot Włóczykija.
Sprawy administracyjne i księgowe: Szkolenia i Rozwój – Barbara Rymaszewska ul. Ratowników Górskich ¾ 89-850 Świeradów Zdrój
Organizator zastrzega sobie prawo do wprowadzenia zmian w programie szkolenia w uzasadnionych przypadkach, takich jak:
- konieczność dostosowania treści do potrzeb uczestników,
- wystąpienie nieprzewidzianych okoliczności organizacyjnych lub technicznych,
- zmiana prelegentów z powodów losowych.
Wszelkie zmiany będą komunikowane uczestnikom z odpowiednim wyprzedzeniem i nie wpłyną na ogólną jakość ani cel szkolenia.
©oferta ma charakter autorski